Pages

Monday, January 18, 2010

Avatar (IMAX 3D)

Am văzut trailerul, nu am rămas impresionat. Am auzit că va revoluţiona tehnologia cinematografică, de ce? Motion capture? Hm, numele de Robert Zemeckis spune ceva? Şi am început să aud de el, şi să aud de el şi să tot aud de el. Şi am citit câte ceva despre el. Şi da, se pare că domnul Cameron a investit câte ceva în filmul ăsta (timp şi bani), şi da, imaginile arătau superbe. Dar motivul principal pentru care am mers să-l văd, a fost exact acelaşi motiv pentru care l-aţi văzut şi voi. Pentru că pur şi simplu toată lumea a mers să-l vadă, pentru că de la „Return of the King” încoace nu am mai auzit ca cinematografele să fie ticsite, şi să-ţi trebuiască să-ţi faci rezervare înainte, şi asta în România. Aşa că mi-am rezervat bilete la BFI IMAX Londra, şi m-am îmbarcat şi eu pe călătoria spre Pandora.
Pentru că majoritatea dintre voi probabil l-aţi văzut deja nu am să va plictisesc.
Premiza nu e deloc originală, practic e varianta adultă de la „’Ferngully’, ‚Pochahontas’, ‚Atlantis’”. Oamenii cei răi tehnologizaţi invadează tribul şamanic (vezi amerindieni) în pace cu natura să le fure pământul/minereul/ceva resursă. Personajul principal se îndrăgosteşte de fiica şefului tribului, care este promisă războinicului cel mai de vază, ceva trădări, ceva moarte, momente triste, ceva bătălie, alianţa dintre corporaţia cea rea şi armata cea rea pierde. Final.
Totuşi pentru o premiză deloc nouă, povestea a fost apt construită, personajele au fost ok, să zicem veridice în circumstanţele date. Doar că a fost totul mult prea lung. Mai ales că atunci când eşti la cinema 3D tinde să te doară capul şi ochii, iar dacă eşti la IMAX şi ai un ecran înalt de 22 m şi gâtul. Nu e parte a filmului din care să nu se fi putut tăia un sfert; introducerea e prea lungă, acceptarea lui în trib e prea lungă, bătălia finală e prea lungă etc. (înţeleg că a lucrat 15 ani la el, dar asta nu înseamnă că a trebuit să-l lungească). Finalul însă e cam previzibil, ceea ce însă nu strică experienţa per total.
Să vorbim însă de efecte. Da, să fiu al naibii, sunt minunate. Sunt detaliate, sunt o delectare pentru ochi. Da, chiar te simţi că te plimbi prin junglă sau că zbori alături de personaje. De fapt pentru asta a mers lumea la film, oricât de bine ar fi fost scrisă povestea, oricât de exotică ar fi fost planeta Pandora, lumea a mers să vadă cât de fain se vede totul. (un prieten a văzut filmul la calc şi s-a plictisit teribil, la IMAX m-am plictisit doar puţin). Motiv pentru care ar trebui să faceţi tot ce e posibil să îmbogăţiţi experienţa vizuală, nu toţi avem acces la IMAX, dar cinematografe cu 3D se găsesc în mai multe oraşe, şi chiar dacă nu puteţi, măcar la un cinematograf, ştiu că e mai comod şi mai ieftin să-l luaţi de pe net, dar e şi cam degeaba.
Un film care merită văzut, dar în condiţiile adecvate. Nu cred că a fost filmul anului, dar a ridicat bara pentru tehnologie la fel cum au făcut-o „Citizen Kane”, „Star Wars” şi „Lord Of the Rings”, şi a răspuns în sfârşti la întrebarea pe care o aveam de când Zemeckis se joacă cu motion capture-ul: „De ce e nevoie de o tehnologie de animaţie atât de perfectă încât poate să duplice actorul perfect în film, când aş putea la fel de bine să bag actorul?” (dar arată şi că e nevoie şi de reţinere, 40% e încă filmare pe bune)

Locul 37 pe IMDb top 250 (nu va ieşi de pe listă prea curând, dar va coborî câteva locuri bune; părerea mea)

3 comments:

  1. Honestly now, nici eu nu inteleg care-i toata mania asta cu Avatar. I mean, sure, it looks nice, dar nu te duci la un film numai ca sa vezi cum se vede, fiindca altfel ti-ar face aia niste mini-filmulete in genul documentarelor de pe Discovery si gata. Degeaba are tehnologie de Star Trek, daca povestea e aceeasi chestie ca si pana acum. On the other hand, adevarul este ca e mult mai greu sa fii original in 2010, avand in vedere ca de la aparitia primului film si pana acum s-au facut cel putin zeci de mii de filme cel putin cu zeci de mii de povesti.

    Oricum, eu sunt unul din persoanele alea care nu vrea sa vada filmul si care s-ar plictisi la el, regardless of everything. :))

    ReplyDelete
  2. pssst: cred ca orice persoana s-ar plictisi de el (pt un mom dat).

    hmmm, inteleg ce zici (nici eu nu cad in hype-urile astea, still haven't read or seen anything realted to dan brown, and remember how big that was), pe de alta parte remember the dark knight? don't wish you had seen that one on a big screen? ar fi naspa sa vezi avatar peste vreo 2 ani la tv si sa zici: "nici nu arata rau. pacat ca nu l-am vazut mare si 3D".

    just sayin.

    si da nu e o poveste originala, dar e bine facuta.

    si ar merita vazut doar pt importanta in istoria cinematografica (cineva a zis ca e la fel de important ca si aparitia sunetului si a culorii, that's plain bullshit).

    ok, hype-ul e mult prea exagerat, dar nu nemeritat.

    just sayin'

    don't judge it before you see it.

    ReplyDelete
  3. Yeah, you're right. :-? I'm not denying it. ;)) Trebuie sa recunosc ca din cauza hype-ului am inceput sa gandesc asa. 8-| damned hype.

    ReplyDelete