Pages

Saturday, August 13, 2011

Muzica lui John Murphy

Cred ca momentul in care chiar m-am enervat de reciclarea unor melodii din filme in alte filme a fost acum vreo luna doua, cand fiind, la cinema am auzit aceeasi bucata din aceeasi melodie, in doua trailere diferite, la doua filme diferite, din doua tari diferite. Cel mai WTF-MOMENT in a long time.
Melodia era "Surface of the Sun" a lui John Murphy.

Un autodidact care canta la diverse instrumente, prin anii '80 colabora cu diverse trupe. Apoi a fost invitat sa faca scorul pentru "Leon the Pigfarmer", iar el si-a mutat cariera pe muzica de film. A colaborat de doua ori cu Guy Ritchie la "Lock, Stock and Two Smocking Barrels" si la "Snatch". Colaborarea sa cea mai productiva a fost insa cu Danny Boyle, la filmele "28 Days Later" si "Sunshine". Si de la aceste doua filme sunt cele doua melodii care le auzim din nou si din nou si din nou. Si nu e de mirare, pentru ca sunt niste compozitii perfecte.

Sa incepem cu "28 Days Later" a carui main-theme "In the House in a Hearbeat" s-a facut auzibil la trailere atator filme de actiune. Dar ascultati doar:



Recunosc, sunt cat se poate de subiectiv, dar mi se pare cea mai bestiala compozitie pusa vreodata intr-un film. E balansul perfect intre ceva clasic si full on rock. E o melodie simplista, incepe cu doar cateva note care se repeta, cam ca si la "Jaws", dar la fiecare linie noua se mai aduaga un element, si inca unul, si inca unul, creeand un crescendo ametitor care nu dezamageste cand ajunge la punctul culminand explodand intr-un riff minunat pe care as da oricand din cap intr-un club rock sau si mai bine, la un conert live. Ma intreb daca Murphy e in turneu.

Cealalta colaborare a fost la "Sunshine" unde a lucrat impreuna cu trupa Underworld (cunoscuti pentru melodia "Born Slippy" din Trainspotting, tot de Danny Boyle). Melodia cea mai reprezentativa pentru acest soundtrack e "Adagio in D Minor"




Sincer acum, e vreo melodia mai potrivita pentru soundtrack de filme? Ganditi-va: la o scena trista, cand protagonistului ii moare iubita in brate ar merge? Perfect. Sau intr-un moment plin de speranta, cand protagonistul dupa ce a fost doborat de dusmani si are impresia ca totul e pierdut, dar brusc isi aminteste de ceva putere ascunsa, sau un aliat crezut mort apare in plina glorie, ar merge? De minune. Sau la o scena de lupta epica, momentul acela necesar cand in toate violenta filmul o ia mai incet, sunetele luptei sunt stinse si eventual e si un slow-motion? Dap, aceasta e melodia. Sau poate soldatii se vad inconjurati, si nu au sansa de scapare, cineva tine un monolog emotionant si apoi toti fug spre o moarte glorioasa? Sau cand protagonistii se vad si se indragostesc? Sau cand...ati prins ideea. E o melodie destul de simplista, ceea ce din nou e avantajul; un beat repejor dat de pian combinat cu note lente de vioara. It's so obvious! Avand atat elementul rapid cat si cel lent melodia poate fi pusa peste practici orice fel de moment cinematic dramatic.

Scorul pentru "Sunshine" a fost o colaborare intre Murphy si trupa Underworld care a lucrat cu Danny Boyle la "Trainspotting" (sigur stiti melodia). Daca Adagio a fost compozitie proprie, alte melodii au influente techno care vin din partea trupei:







E drept ca multe din melodiile sale sunt repetitive, unele fiind efectiv doar o relucrare a melodiilor deja lansate, dar cu doua melodii atat de influente, are omul nevoie de altceva? "Sunshine" a iesit acum 5 ani, joi am fost la "Rise of the Planet of the Apes" si din nou intr-o reclama inainte de film am dat de "Adagio".
Oricum si re-lucrarile merita ascultate:

Aici e o versiune a lui Adagio unde pianul e inlocuit cu un element elctro:


Si aici Adagio si In a House relucrate de Murphy pentru "Kick-Ass"





Alte filme la care a lucrat:
Friday After Next
Guess Who
Basic Instinct 2
Miami Vice
The Last House on the Left

iata si un sample din ultimul


Ati auzit melodiile astea stiu sigur. Sa vedem daca le-ati in filme, medii de care eu nu stiam. Lasati un comment daca da (sau si daca nu)

5 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. WARNING - drunken post: din nefericire melodiile de genul se nasc deja sub auspiciile unui cliseu, nefiind vina lor intrinseca. si odata ce identifici atributele lor, un reflex pavlovian te face sa le asociezi cu o paradigma cunoscuta si pre-definita, refuzandu-ti placerea de a le sorbi usor si pur, ca un pahar de vin.

    ReplyDelete
  3. Inteleg perfect. E un cliseu din ce in ce mai suparator..Adagio e geniala, revad Sunshine numai pentru scenele alea care o contin.. they fuckin drive me to tears and shit, make me wanna touch the surface of the sun and just desintegrate after that.
    Murphy e un compozitor fabulos. o sa mai auzim de el multa vreme.

    ReplyDelete